Obowiązujące w Polsce przepisy prawne pozostawiają wiele do życzenia. Wie to doskonale każdy przedsiębiorca, który prowadzi w Polsce działalność gospodarczą. Jak się jednak okazuje, pośród wielu zawiłości, niedopowiedzeń i błędnych interpretacji przepisów prawa są i takie momenty, które zasługują na uznanie. Mowa oczywiście o możliwości zawieszenia działalności gospodarczej. Wiele osób, choć cieszy się z takiej możliwości, obawia się jednak tego, jak wygląda to od strony zakładu ubezpieczeń społecznych. Zawieszenie działalności a ZUS — wszystko, co trzeba wiedzieć.
Zawieszenie działalności — kto może to zrobić?
Jeśli ktoś zastanawia się nad tym, jak wygląda zawieszenie działalności w zakresie konieczności opłacania składek ZUS, w pierwszej kolejności dowiedzieć się trzeba tego, kto tak właściwie może zawiesić działalność. Czy może to zrobić każdy przedsiębiorca prowadzący w Polsce firmę?
Jak się okazuje, określenie tego, kto może, a kto nie może zawieszać działalności, jest bardzo proste — mogą to robić jedynie ci przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników na umowę o prace. Jeśli jest to jednoosobowa działalność lub też zatrudnia się pracowników na umowę zlecenie, można zawiesić działalność. Co ciekawe, we wniosku nie jest wymagane podawanie powodu zawieszenia działalności.
Na jak długo można zawiesić działalność gospodarczą?
Kolejną sprawą, o której warto się dowiedzieć, to na jak długo można zawiesić działalność. Jaki może być okres zawieszenia? Minimalny czas, na który można to zrobić to pełen miesiąc, który dla ułatwienia liczony jest jako 30 dni. Jeśli natomiast chodzi o maksymalny okres zawieszenia działalności, to może on być dowolny. Jeszcze do niedawna były to 24 miesiące, lecz obecnie jest to bezterminowe.
Co również bardzo ciekawe obecna na wniosku data zawieszenia nie musi być dniem złożenia dokumentu. Można wpisać w tym wypadu datę wcześniejszą lub późniejszą.
Najważniejsze zalety zawieszenia działalności gospodarczej
Skoro już wiadomo, jak wygląda zawieszenie działalności od strony praktycznej, warto się teraz dowiedzieć nieco o najważniejszej sprawie, czyli o tym, jak wygląda takie zawieszenie od strony ZUS. Czy nadal płaci się składki i obowiązują te same terminy?
Podstawową sprawą, o której trzeba wiedzieć to fakt, że przedsiębiorca, który zawiesi działalność swojej firmy, nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy. Co więcej, nie musi również składać deklaracji VAT-7 w czasie, gdy jego firma pozostaje w zawieszeniu.
Jeśli natomiast chodzi o składki ZUS, to w okresie zawieszenia działalności nie ma obowiązku ich odprowadzania. Co jednak bardzo ważne, należy w tym wypadku odróżnić składki na ubezpieczenie społeczne, oraz te na ubezpieczenie zdrowia. Na ZUS nie trzeba płacić od dnia zawieszenia działalności, natomiast składka zdrowotna ustaje dopiero od pełnego miesiąca kalendarzowego. Jeśli więc zawiesi się działalność połowie miesiąca, tak czy inaczej za dany miesiąc koniecznie trzeba składkę zdrowotną opłacić.